top of page

Interview #7: Mirjam Hildebrand


Kevin: Waar gaat het boek ‘Gruwelijk Spel' over?

Mirjam : Het boek gaat over Daantje. De moeder van Daantje is ernstig ziek. Daarnaast gaat het ook niet zo goed met Daantje op school. Haar cijfers zijn heel laag. Dat komt deels doordat ze met haar moeder in haar hoofd zit. In het begin van het boek wordt Daantje geconfronteerd met de doodskistdare. Dit wordt georganiseerd door een pretpark. Waarbij je dus 24 uur in een doodskist moet liggen en tussendoor opdrachten volbrengen en daarbij duizend euro kan winnen. Ze heeft het plan opgevat om mee te gaan doen, om met het geld een reis naar Fiji te kunnen maken. En eigenlijk wel een beetje omdat ze stiekem met het thema dood in haar hoofd bezig is en wil weten wat haar moeder te wachten staat. Dus dat gaat ze doen. Eenmaal in het pretpark komen ze er eigenlijk al vrij snel achter dat er niet alleen opdrachten spannend zijn, maar dat er ook meer aan de hand is. Ze komen erachter dat er echt iemand in gevaar is en dat er ook iemand de boel aan het saboteren is.

Kevin: Hoe ben je tot het concept van het verhaal gekomen?

Mirjam : Een vriendin van mij, die ook altijd mijn verhalen leest, zag een advertentie in een Belgisch magazine of krant, waarin ze deelde dat er in Amerika een advertentie was dat Six Flags America een "coffin" challenge deed. De deelnemers moesten daar 30 uur in een doodskist liggen. Er waren geen opdrachten of iets dergelijks, maar ze konden wel prijzen winnen. En toen heb ik bedacht van dat is wel interessant. Echter een hoofdpersoon die alleen maar dood in zijn kist ligt, is niet heel boeiend. Daar kan ik dan alleen een monoloog in het hoofd laten afspelen en terugblikken. Het schrijven van een monoloog is moeilijk. Ik vond dat er iets meer dynamiek in het verhaal moest komen. Ik bedacht dat ik opdrachten gingen maken die ze uitvoeren in het park. Elke deelnemer wordt dan ondersteund door een team, waarmee ze strijden tegen de andere teams. Dan kan je een verhaal maken waarin ook echt iets kan gebeuren en waar je graag verder in wilt lezen. Zo ben ik tot het idee gekomen.

Kevin: Hoe is het schrijfproces van 'Gevaarlijk Spel verlopen?

Mirjam : Ik schreef het boek toen ik nog zwanger was. De laatste weken van mijn zwangerschap ging ik met verlof en toen lukte het mij wel om door te pakken met het schrijven. Het zijn korte hoofdstukken, dus dat is wel overzichtelijk werken. Dat was wel lekker. Toen werd Moos geboren en duurde het nog wel weer even, voordat ik het schrijven weer kon oppakken. Ik heb het boek afgeschreven toen ik mijn praktijk nog niet kon draaien, maar wel gewoon al best helder van geest was. Ik heb daarna nog vrij weinig aan te hoeven passen aan het verhaal. Het verhaal werd wel natuurlijk aangescherpt, maar er werden niet allerlei dingen nog omgegooid in het boek.

Kevin: Het boek 'Gruwelijk Spel' heeft een mooie cover. Hoe is deze tot stand gekomen?

Mirjam : Op de cover staat een pretpark wat best vanzelfsprekend. Dat is immers de locatie waar het boek zich afspeelt. Daarna hebben gekeken of we een of meerdere personage op de cover wilde weergeven. Of kies je toch om alleen een silhouette weer te geven. We hebben toen verschillende voorstellen laten komen. Op een van de cover stonden ook drie personen, Daantje, Noor en een geheimzinnig persoon. Ik ben in samenspraak met de uitgever, die heeft er namelijk een goede visie op, gaan kijken wat we wel en niet moeten doen. Uiteindelijk is het dit eindresultaat geworden. Waar ik heel erg blij mee ben.

Kevin : In de cover zie ook verschillende kleurcombinaties zitten. Waarom hebben jullie voor deze kleuren gekozen?

Mirjam : De kleurencombinatie is gekozen door de ontwerper. Ik denk dat hij voor de kleuren rood en oranje zijn pakkend en geven vuur en spanning weer.

Kevin: In het boek maken we natuurlijk kennis met verschillende personages. Hoe zijn de personages voor dit boek ontstaan?

Mirjam : Daantje en Nora waren twee personages die al een tijdje in mijn hoofd zaten. Ze waren niet per se gekoppeld aan dit verhaal. In het verhaal zit dan een tegenstelling tussen twee vriendinnen. Ze zijn allebei toch best anders in hun karakters, maar wel hele goede vriendinnen. Het is interessant om dat verder uit te werken en te kijken wat er hun kan overkomen. Toen het idee van het pretpark kwam, toen dacht ik : 'hé, dit kan heel goed met Daantje en Nora’.

Kevin: Naast Daantje en Nora zijn er nog andere personages in het verhaal betrokken. Waarom heb je voor nog andere personages gekozen?

Mirjam : Ik vond het wel goed om nog wat extra’s in het verhaal te doen. Bijvoorbeeld iets van een relatie of spanningen op het vlak van liefde, zodat daar nog verrassende dingen mee kan gebeuren.

Kevin: In het boek moet het team van Daantje verschillende opdrachten doen. Hoe ben je tot de opdrachten gekomen en de volgorde?

Mirjam : Ik moest natuurlijk wel allerlei verschillende opdrachten gaan uitwerken. Dat vond ik heel leuk om over na te denken. Het moesten niet alleen maar spookhuizen zijn, maar ook andere attracties vanuit het pretpark. Ik wilde in de opdrachten diversiteit brengen. De opdrachten moesten ook levendig zijn, zodat je het echt voor je ziet. Ook moest het thema van Halloween naar voren komen.

Kevin: Wanneer jij in het verhaal 'Gruwelijk Spel' zat, welke rol zou je nemen en hoe zou je hierop gaan reageren.

Mirjam : Als ik Daantje was zou ik zelf echt niet meedoen met de challenge.

Kevin: En als je Daantje was en je toch meedeed met de challenge. Welke opdrachten zou je wel doen en welke opdrachten zou je sowieso niet doen?

Mirjam : Bij de eetproef zou ik heel erg slecht zijn. Ik ben vegetariër en niet heel makkelijk met het eten van vieze dingen. Dat zou ik wel heel erg vinden. Maar ik was vroeger al bij het kijken van thrillers of horrorfilms dat ik bleef kijken. Het moet wel duidelijk zijn dat het nep is. Dus als ik in de challenge zou zitten, zou ik de hele tijd zeggen van dit is nep, dit is nep. Ik zou het wel heel spannend vinden, maar ik zou het wel aankunnen. Ik weet dat mijn team het wel aankan. Totdat Daantje erachter komt dat er meer aan de hand is natuurlijk. Dan denk je wel even 'wow, er is hier meer aan de gang. Dan zou ik denk ik het project, net zoals Daantje, proberen te stoppen. Ik ga niemand echt in gevaar brengen, maar als je niet teruggaan. Dan kan je niks meer.

Kevin: Zou je, net zoals de teamleden van Daantje, meedoen met de challenge.

Mirjam : Ik zou er wel iets meer tegenover willen hebben, want ik sta niet alleen voor de kick doen. Ik zou wel iets tegenover willen hebben.

Kevin: Wanneer je als teamlid mee bent in het pretpark en je komt erachter dat bepaalde dingen niet gaan zoals gepland. Wat zou je doen dan?

Mirjam : Ik zal proberen uit te zoeken wat er aan de hand is. Wie probeert er te saboteren. Echter identificeerde ik mij het meeste met Daantje. Doordat ze in de kist ligt, kan ze natuurlijk niks. Daantje is ook degene die de hints krijgt van de sabotage. Als ik een van de andere was, zou je natuurlijk wel erachter aan.

Kevin: Op welke moment zou je besluiten om te stoppen met het spel als Nora, Stan of Aron zijnde?

Mirjam : Ik zou niet meteen na de eerste ronde stoppen. Als ik het echt begin te vermoeden, dan zou ik stoppen met het spel.

Kevin: Je eerst boeken waren 'fantasieboeken'. Hoe is het om een boek te schrijven voor een nieuwe genre?

Mirjam : In 'Voorlopers' wordt natuurlijk wel spanning opgevoerd. Daarnaast heb ik ook wel eens korte thrillerverhalen geschreven voor volwassenen. Hierdoor wist ik dat spannend schrijven leuk was. Ik had dus al affiniteit met het schrijven in het genre. Het verschil is dat ik bij 'Gruwelijk Spel' heel realistisch kon blijven en bij 'Voorlopers' moest ik mijn creatieve brein aanzetten om die hele wereld te creëren. Bij 'Gruwelijk Spel' hoefde ik alleen de opdrachten uit te werken. Terwijl ik zwanger was, vond ik het heel lastig om nog hele werelden te creëren. Mijn hoofd zat namelijk alleen helemaal voor met 'baby, baby, baby'. Ik kon nu alleen bij het concrete blijven, maar wel creatief bezig te zijn en spanning op te voeren.

Kevin: 'Gruwelijk spel' is een korte novelle. Wil je in de toekomst thrillers blijven schrijven in een korte novelles of wil de verhalen langer maken?

Mirjam : Wat vind jij ervan?

Kevin: Poeh, ik weet niet hoe dat uitpakt. De korte novelle is erg goed geschreven. Er gebeurd elk hoofdstuk iets. Ik weet niet hoe dat zal uitpakken als je er een langer boek van maakt, want het moet niet te langdradig worden. Het moet interessant blijven.

Mirjam : Ik denk zelf dat novelle schrijven moeilijker is, want je moet ervoor zorgen dat er vlotte spanningsopbouw is. Ik vind het schrijven van novelles wel heel leuk. Zeker ook om kinderen die moeite te hebben met lezen, toch te trekken.

Mirjam : Echter is er ook een lezerspubliek die andere boeken van mij hebben gelezen en die zeggen dat ze dit boek heel leuk vonden, maar het wel wat kort vonden. Ze lezen liever langere verhalen van mij.

Kevin: En als je zelf moest kiezen. Zou je liever een kort boek schrijven of toch een langer boek?

Mirjam : Op dit moment merk ik dat ik kortere boeken fijner vind, omdat ik naast het schrijven nog andere taken moet doen, zoals mijn zoontje Moos en mijn praktijk. Dus nu vind ik het fijner om overzichtelijkere projecten te hebben. Dus novelles schrijven of voor een jongere doelgroep. Zodat ik als auteur mijzelf nog wel laat zien, want anders ben ik bang dat het heel lang gaat duren voor een volgend boek. Ik vind het ook fijn om te blijven schrijven, want dat is wel mijn passie.

Kevin: Na 'Voorlopers' en 'Voorlopers 2 De kracht van velen', zou nog een deel drie komen. Betekend dit dat we voor deel drie nog even moeten wachten.

Mirjam : Dat klopt. Er zijn inderdaad fans aan het wachten op deel drie van het verhaal, maar dat gaat dus nog even duren voordat dat komt.

Kevin: Je vertelde daarnet dat je naast het schrijven van boeken een praktijk runt. Wil in de toekomst je volledig gaan richten op het schrijven van verhalen of wil je dat toch blijven combineren met de praktijk?

Mirjam : Ik vind mijn praktijk heel erg leuk werk. Zeker omdat ik zelfstandig werk met de praktijk. Wanneer ik in loondienst zou zijn, zou ik er een ander gevoel over hebben. Mijn praktijk heb ik van de grond af opgebouwd. Daarnaast is mijn praktijk een beroep waar je financiële zekerheden hebt. Bij het schrijven van boeken is dat minder. Natuurlijk blijft het ook gewoon leuk om met kinderen en hun ouders te werken. Dus ik denk dat ik voorlopig het allebei blijf doen. En we zullen zien wat de toekomst brengt.

Kevin: Om terug te komen bij het schrijven van boeken. Je hebt nu fantasie verhalen en een thriller verhaal geschreven. Zijn er in de toekomst nog plannen voor andere genres?

Mirjam : Wat mij betreft wel. Ik zou nog heel graag een keer een non-fictie boek willen schrijven. Daarnaast lijkt een prentenboek voor de jongste kinderen ook heel leuk. Een avonturenboek voor 10+ wil ik ook nog wel schrijven. Aan de ene kant is het handig om in een genre te schrijven, maar de verschillende genres vind ik ook wel leuk.

Kevin: Je zegt dus dat je verschillende genres wilt schrijven. Als je toch moest kiezen om nog maar een genre te mogen schrijven. Welke genre zou dat dan worden?

Mirjam: Ja, lastig. Ik vond 'Voorlopers' en 'Voorlopers 2' schrijven echt hartstikke leuk op dat moment. Ik denk dat het genre voor mij afhangt van hoe je op dat moment zelf in het leven staat en wie je zelf bent, zodat je een verhaal op een goede manier neer kan zetten. Dus op dat moment vond ik het heel fijn om de voorlopers boeken te schrijven. Dus ik kan niet zeggen welke genre ik het fijnste vind om te schrijven. Dat is echt afhankelijk van mijn status.

Recent

bottom of page