top of page

Interview #6: Danielle Bakhuis

Sinds kort is het nieuwe boek 'De Executie' van Danielle Bakhuis uit. Ik heb haar geïnterviewd naar aanleiding van haar nieuwe boek. In het interview kom je meer te weten over het schrijfproces, onderwerpkeuze, verhaallijn, wat ze zelf zou doen, verschil met haar vorige thriller en een tip van de sluier van het volgende boek.

Hoe verliep het schrijfproces van ‘De executie’?

Eigenlijk best goed. Ik heb tijdens het schrijven behoorlijk veel weggegooid (in totaal 25.000 woorden) en ook lopen worstelen met het eind (in de eerste versie zaten teveel plottwisten), maar over het algemeen vond ik het verzinnen heerlijk. Een van de hoofdpersonen, Hailey, is bekend geworden van het programma De Virgin: een spelshow op tv waarbij ze haar maagdelijkheid aanbied. Ik denk echt dat we over tien, twintig jaar echt een programma als dit op tv kunnen zien. Dus hersenspinsels als deze kon ik eindelijk eens kwijt op papier, haha!

Waar gaat het boek ‘De executie’ over?

Vijf jongeren hangen in een kooi boven een diepe afgrond. Ze staan op tv terecht omdat ze een misstap hebben begaan. Omdat er in Het Collectief (dat is de maatschappij waar het verhaal zich afspeelt) officieel geen geweld meer voorkomt, worden misstappen keihard afgestraft. Vier van hen zullen de afgrond tegemoet vallen. Slechts een kan het overleven.

Waarom heb je voor dit onderwerp van de ‘De executie’ gekozen?

Mensen roepen tegenwoordig heel makkelijk dat de doodstraf weer ingevoerd moet worden. Het gevaar daarvan is – naast dat het onherroepelijk is – dat je de grens steeds meer gaat oprekken. Voor welke straf geef je de doodstraf? Moord? Wanneer je met drank op iemand dood rijd? Iemand verkracht? Gruwelijk mishandeld? Ik vraag me af of de maatschappij er echt beter op zou worden als we de doodstraf weer zouden invoeren.

Hoe zou jij reageren / wat zou jij doen als je zelf in de executie terecht kwam?

Ik zou helemaal gek worden. Ik kan al niet tegen opgesloten zitten (de kooi) en heb hoogtevrees (de diepe afgrond). Laat staan dat je weet dat de bodem elk moment onder je kan wegklappen. Vreselijk!

De executie is je tweede jeugdthriller. Wat was het verschil met de eerst? Verliep het ene proces beter dan de andere?

Ik hoorde eens iemand zeggen: schrijven is als jezelf heel moeilijk huiswerk geven. En dat elke dag opnieuw. Op zich zit daar wel wat in, haha. Wanneer ik bezig ben met een boek (en dat is eigenlijk altijd) kan ik daar elk moment van de dag aan sleutelen/schaven. Het kan altijd beter, mooier, strakker. Echt vrij ben ik nooit, want het boek eist altijd zijn aandacht op. Dat is soms lastig, maar vaak ook heel fijn, want ik heb altijd iets om aan te denken. Het verschil met voorgaande boeken is dat het je technisch steeds iets makkelijker afgaat. Je begint steeds beter te begrijpen hoe spanning werkt.

Waar zal het volgende boek over gaan? Wordt het weer een jeugdthriller?

Nou,… Het wordt zelfs nog een stapje spannender dan dat. Naast het uitdenken van een volgende YA (die mooi zal aansluiten bij De eliminatie en De executie), ben ik ook bezig met een nagelbijtendspannend boek voor onderbouwleerlingen. Een kleine hint: ik hoop dat je niet bang bent aangelegd…

Hopelijk vonden jullie het interview leuk. Wat mij betreft een spannend boek. Een echte must-read! Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het boek. Als je ook het boek wilt lezen, veel leesplezier gewenst.

Recent

bottom of page