top of page

Boeken van vroeger #15: Hoe overleef ik mezelf

Vanaf jongs af aan lees ik veel boeken. Het ene boek las ik uit naar de andere. In de loop van de jaren heb ik veel genres en schrijvers / schrijfsters gelezen. De boeken met een thriller of spanning erin stonden altijd boven aan mijn lijstje. Na al die jaren ben ik benieuwd naar de boeken die ik vroeger las. Daarom ga ik de boeken die ik 10 jaar geleden las, opnieuw lezen en daarover bloggen.

In deze periode las mijn zus altijd de boeken van HOI, Hoe Overleef Ik, van Francine Oomen. Vele boeken had ik toen al gelezen, maar deze serie had ik nog niet gelezen. Mijn nieuwsgierigheid kon ik niet bedwingen en ik begon met het lezen van de serie.

In het boek ‘Hoe over ik mezelf’ maken we kennis met Rosa. Rosa zit vol in de puberteit, maar hoe voelt dat precies. Jij verandert, je vrienden veranderen, maar doen je ouders dat ook? Of ben je nog hun kleine meisje / jongen. Wat doe je als je ouders het er niet mee eens zijn dat je?

- Graffiti gaan spuiten?

- Een piercing laat zetten?

- Een eigen mening erop na houden?

En wat doe je als je gepest wordt, terwijl je wil dat mensen van je houden? Rosa bedenkt voor deze vragen een oplossing: Rooz, de nieuwe versie. Maar of ze zelf ermee blij is… En de wereld…. Dat is nog maar te bezien.

Francine Oomen maakt in elk ‘Hoe overleef ik …’ boek gebruik van een onderwerp waar vele tieners in die jaren mee worstelen. In dit boek is het de ontwikkeling van jezelf. In de adolescentie ontwikkelt een adolescent zich op alle gebieden. Zo krijgen ze te maken met onzekerheid, pesten en een eigen mening ontwikkelen. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Ook Rosa, de hoofdpersonage, komt in aanmerking met deze ontwikkelingen. In het boek lees je hoe Rosa met deze veranderingen omgaat. Hierdoor kunnen kinderen zien hoe Rosa met de situatie omgaat en welke gevolgen er kunnen ontstaan. Hieruit kunnen de kinderen dingen leren en meenemen.

Een ander sterk punt aan het boek is dat het boek flink wat jaren geleden is geschreven, ondanks die jaren is het boek nog steeds aquaraat en herkenbaar voor tieners in die situatie.

Het boek is op een makkelijk manier geschreven. Er wordt gebruik gemaakt van makkelijke woorden. Door het gebruik van herkenbare problemen en grappige delen, sluit het boek goed aan bij jongere tieners. Het boek is zeker een aanrader.

 

Vond je het een leuke blog? Vergeet dan niet op het hartje te drukken, een reactie achter te laten en hem te delen. Tot bij de volgende blog!

Recent

bottom of page