top of page

Interview #5: Petra Heezen


Hoe ben jij, Petra Heezen, uiteindelijk tot het punt gekomen dat je illustrator wilde worden?

Vroeger haalde ik op school de hoogste cijfers voor tekenen. Ik heb dit meegekregen in de genen van mijn moeder, zij kan ook goed tekenen. Uiteindelijk heb ik na de middelbare school gekozen voor de kunstacademie. Ik heb op twee kunstacademies toelatingsexamen gedaan, om uiteindelijk op de academie in Kampen te gaan studeren. Op de kunstacademie vond ik de richting illustratie het meest interessant. Het werk van één van mijn docenten vond ik machtig interessant. Zij illustreerden kinder- en prentenboeken. Toen wist ik dat ik kinderillustrator wilde worden. Daarin kon ik ook al mijn fantasie kwijt. Na het afronden van de kunstacademie probeerde ik aan opdrachten te komen, en heb verschillende uitgeverijen mijn werk gestuurd. Van uitgeverij Kluitman kreeg ik de kans om de AVI-serie ‘De Warrels’ te illustreren. Dit heb ik met heel veel plezier gedaan.

Wat voor werk heb je allemaal gedaan naast het illustreren van de Warrels?

Naast illustreren schreef Petra ook een eigen prentenboek: Die wil ik! Dit prentenboek stond op de kerntitellijst van het CPNB. Het jongetje in dit boek is haar zoon.

Na veel educatief illustratiewerk voor Noordhoff, het Cito en Jeelo gedaan te hebben besloot Petra om zelf een kinderboek te schrijven. Hier werkt ze nog steeds aan tussen de illustratie opdrachten door. En haar weken zijn momenteel goed gevuld met het maken van prenten voor een prentenboek over een emotioneel onderwerp: ongeneselijke ziekte bij een kind. Dit onderwerp vraagt om een hele nieuwe manier van tekenen. Veel emotionelere lijnvoering. Petra besloot daarvoor terug te vallen op het tekenen met potlood en dat bevalt haar erg goed.

Hoe verloopt het proces om tekeningen te maken voor een uitgeverij?

Je begint met het inleveren van een CV / portfolio bij een uitgeverij. Die stuur je via de post op naar een uitgeverij. Ze kijken hoe je werk is en die wordt beoordeeld. Wat dit binnen de markt die ze hebben? Welke kwaliteiten bezit je als illustrator? Zit er grappigs in, maak je gebruik van fantasie, voor welke leeftijd is het, hoe kan je gezichten tekenen?

Wordt je opgenomen in het illustratorenbestand van de uitgever, dan kunnen ze je gaan bellen / mailen als je werk voor je hebben. Dan heb je de opdracht om de tekeningen te maken voor je boek. Soms moet je eerst een schets inleveren samen met geselecteerden illustratoren bij de uitgeverij. Daaruit selecteren ze de beste tekening en diegene krijgt de opdracht.

Wanneer je de opdracht krijg, ontvang je het verhaal. De tekst staat per pagina vast. Dus je weet welke ruimte je hebt om de tekeningen te maken. Soms krijg je per pagina een omschrijving wat er op te zien moet zijn. Maar je krijgt wel alle vrijheid om je eigen om je eigen fantasie in de tekening te stoppen.

Wanneer de schetsen uiteindelijk klaar zijn, gaan ze voor beoordelingen naar de uitgeverij. Hier beoordelen ze of de schetsen naar verwachting zijn of niet. Wanneer de schetsen nog correcties nodig hebben, pas je dit aan. Als de schetsen positief worden beoordeeld, ga je de schetsen uitwerken. De schetsen zijn nog steeds in het zwart / wit.

Tekenen kan met behulp van de computer en met de hand op papier. Petra doet beiden. De lijnen tekent ze op papier, dan scant ze de tekening in. Daarna begint het proces van het digitaal inkleuren. ‘Je gaat een beetje knutselen in Photoshop,’ zoals Petra het noemt. Met brushes en plak- en knipwerk vult ze de illustratie met kleuren en patronen. Petra brengt graag veel detail in haar werk.

Is het lastig om elke keer dezelfde tekeningen te maken?

Nee, een persoontje zit al snel in mijn hoofd en om het is niet lastig om het meerdere keren te tekenen.

Kost het illustreren veel tijd? Of is dat snel klaar?

Het uitwerken van een illustratie neemt soms wel een hele week in beslag afhankelijk van hoe veel er op de illustratie te zien moet zijn. Zeker bij Petra Heezen, want ze werkt heel perfectionistisch en dat kost tijd. Na het verzenden van de uitgewerkte illustraties, krijgen auteur en illustrator het gehele werk nog een keer te zien. Beide partijen kijken of het resultaat naar wens is geworden. Zijn ze tevreden dan is het boek klaar om gepubliceerd te worden en ligt het binnen al snel in de winkel.

Het illusteren kost veel tijd. Dat is iets wat zeker duidelijk is geworden. Een proces waarin een illustrator hard werkt voor een mooi eind resultaat. En dat maakt het kijkplezier voor kinderen meer dan waard. Dat kan ik mij nog herinneren toen ik de serie ‘De warrels’ las. Een serie die overigens geïllustreerd is door Petra.

Ben je op dit moment bezig met illustreren van een serie?

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met een kinderboekjes voor beginnende lezers genaamd: ‘Pip en Raf’ voor Actief Leren Lezen van Kluitman Educatief. Deze boekjes kunnen kinderen uit groep 3 na drie maanden al lezen. Omdat er weinig zinnen in staan en het verhaal toch duidelijk moet worden overgebracht, heeft de illustrator heel veel te tekenen. Heel leuk om te doen!

Recent

bottom of page