top of page

Boeken van vroeger #14: Blauwe plekken

Vanaf jongs af aan lees ik veel boeken. Het ene boek las ik uit naar de andere. In de loop van de jaren heb ik veel genres en schrijvers / schrijfsters gelezen. De boeken met een thriller of spanning erin stonden altijd boven aan mijn lijstje. Na al die jaren ben ik benieuwd naar de boeken die ik vroeger las. Daarom ga ik de boeken die ik 10 jaar geleden las, opnieuw lezen en daarover bloggen.

In het boek ‘Blauwe plekken’ maken we kennis met Judith. Judith is erg stil en teruggetrokken op school. Thuis probeert Judith haar moeder zoveel mogelijk naar

de zin te maken en te helpen met de verzorging van haar kleine broertje, maar toch wordt haar moeder vaak boos. Als de moeder erg boos is, slaat ze Judith. Soms zo erg dat ze helemaal onder de blauwe plekken zit. Op school durft Judith er niets over te vertellen, tot ze bevriend raakt met haar klasgenootje Michiel. Bij hem thuis ziet ze dat het ook anders kan. Met haar moeder gaat het ondertussen slechter. Ze wordt nog sneller boos dan vroeger en slaat haar steeds vaker. Judith is wanhopig en weet niet meer wat ze moet doen.

In het boek ‘Blauwe plekken’ bespreekt Anke de Vries het onderwerp huiselijk

geweld / kindermishandeling. Een heftig onderwerp om een boek over te schrijven. Toch is het een onderwerp waar over geschreven moet worden. In het begin vroeg ik mij af of het niet een heftig boek zou worden. Een boek over kindermishandeling. Zeker voor de jonge lezers. Na het lezen van het boek vind ik dat Anke de Vries het onderwerp op een goede manier heeft beschreven. Ondanks het heftige onderwerp is het geschikt voor de jonge lezers.

Het boek is op een fijne manier geschreven. Het verhaal is erg aangrijpend en je leeft mee het hoofdpersonage. Daarnaast zorgt het boek ervoor dat je gaat nadenken. Wat zou je zelf doen in de situatie? Wat zou je doen als je iemand kent die in deze situatie zit? Het verhaal bevat geen erge details over de kindermishandeling. Dat is zeker ook niet nodig voor een jeugdboek. Het boek is zeker een aanrader om te lezen. Ongeacht jong of oud.

Ben jij of ken jij iemand die te maken heeft (gehad) en wil je erover praten. Dan kan je contact opnemen met slachtofferhulp Nederland of met Veilig thuis Nederland. Deze organisaties zijn in staat om je te helpen bij de problemen die je ervaart. Of je kan überhaupt je verhaal even kwijt bij deze mensen.

 

Vond je het een leuke blog? Vergeet dan niet op het hartje te drukken, een reactie achter te laten en hem te delen. Tot bij de volgende blog!

Recent

bottom of page