top of page

In the spotlight #7: My lady Jane


Hoewel dit boek meer dan twintigduizend keer “gerate” is op Goodreads, heb ik er in Nederland nooit iemand over horen praten. Dat My lady Jane nu in mijn boekenkast staat is dan eigenlijk ook puur toeval.

Toen ik op vakantie was in Amerika kwamen we langs een boekwinkeltje - en natuurlijk moest ik daar even naar binnen! In deze boekwinkel verkochten ze niet alleen nieuwe maar ook tweedehands boeken. Terwijl ik wat rondsnuffelde kwam ik bij de Young Adult/ Kindersectie terecht. Een bekende hoek voor mij. Tussen alle boeken stond dit ‘pareltje’. Nieuwsgierig geworden door de voorkant en de beschrijving, besloot ik het te kopen. Ook de prijs viel mee, het was namelijk een tweedehandsje.

In eerste instantie lijkt het boek op realistische wijze een gedeelte van de geschiedenis van Engeland te beschrijven. Ik zal je gelijk even uit deze gedachte helpen. De drie schrijfsters hebben het non-fictie verhaal van Jane die koningin van Engeland wordt veranderd in een humoristisch, romantisch verhaal met een vleugje fantasy. Doordat haar neef Edward vergiftigd wordt en hij haar troonopvolger heeft gemaakt, krijgt zij opeens de kroon. En dat terwijl ze nog maar zestien is. O, en ze moet trouwen met een man die soms veranderd in een paard. Daar komt dus het fantasy gedeelte om de hoek kijken.

Het boek is helaas nog niet vertaald in het Nederlands dus je zult niet elk woord begrijpen. Ik vond het echter goed te volgen ondanks dat er af en toe wat ouderwets Engels aan te pas kwam. Bovendien leest het verhaal vrij vlot, ook al heeft het ongeveer 500 pagina’s.

Waarom verdiend het een plekje in de spotlight? Niet alleen vanwege de weinig verkregen aandacht voor het boek hier in Nederland, maar ook omdat het concept uniek is. Ik heb nog nooit een boek gelezen dat hier op leek. De stukjes commentaar van de schrijfsters zijn hilarisch, de hoofdpersonages zijn leuk, je leert gelijk wat over hoe men zich gedroeg en wat er allemaal aan de hand was in die tijd. Geschiedenisboeken zijn meestal niet voor mij in de weg gelegd, maar van deze heb ik echt genoten. Hoewel het afspeelt in een hele andere tijd blijven veel dingen waar de hoofdpersonages doorheen gaan, herkenbaar voor jongeren van nu. Bijvoorbeeld Edward die het maar moeilijk had met de liefde, wat leidde tot komische passages in het boek. Ook over de buitenkant van het boek is goed nagedacht. Zo ziet de boekcover er elegant uit en is het passend bij de tijd waarin het boek zich afspeelt. Bij de hardcover uitgave (die ik heb) zit een dust jacket om het boek en heeft de zijkant ‘uncut edges’.

Kortom, ik hou echt van dit boek. Mocht je de kans hebben, lees het dan vooral!


Recent

bottom of page