top of page

Boeken van vroeger #13: Boze drieling

Titel: Dolfje Weerwolf - Boze Drieling

Schrijver: Paul van Loon

Illustrator: Hugo van Look

Jaar van uitgave: 2005

 

Tien jaar geleden las ik de serie ‘Dolfje Weerwolfje’ van Paul van Loon. Elk boek van de serie Dolfje Weerwolfje verslond ik. Vele keren heb ik de boeken gelezen. Tien jaar later ga ik de boeken opnieuw lezen. Kijken waarom ik de boeken zo leuk vond en daarvoor een recensie schrijven.

In het vijfde boek, Boze drieling, schrikt Dolfje, want mevrouw Krijtjes is weer terug. Gelukkig is ze heel lief geworden in het OZDM (Opvangcentrum voor Zeldzame Dieren en Mensen), poeslief zelfs. Maar wie zijn die twee magere dames, die als drie druppels water op mevrouw Krijtjes lijken? Gaan zij s’ nachts uit roeien in het Weerwolvenbos? En waarom verdwijnt opeens? Eerst Leo, dan opa weerwolf, dan …

In het boek komt mevrouw Krijtjes weer terug in het boek. Nadat ze de gevangen genomen was en ik het OZDM geplaatst werd, verdween ze uit de boeken van Dolfje Weerwolfje. Door de terugkomt in het boek, ontstaat er meteen vragen. Is mevrouw Krijtjes echt lief geworden? Wil je toch niet Dolfje te pakken nemen? Hiermee creëert Paul van Loon spanning in het boek, want je wil weten of het goed afloopt met Dolfje en zijn vrienden en familie.

Het boek ‘Boze drieling’ bevat zoals gewoonlijk een dosis spanning en avontuur. In dit deel is er veel gebruik gemaakt van humor en is het verhaal komisch. Dat komt vooral door de vader en zijn accordeon. Die combinatie gaat eigenlijk niet samen, maar doordat de vader hem toch gebruik, ontstaat er een komisch verhaal.

Ook heeft het boek een fijne schijfstructuur. Paul van Loon maakt gebruik van korte zinnen en zwart-wit illustraties. De manier hoe hij schrijft, past heel erg bij de doelgroep van zijn boeken. Dit boek is zeker ook een aanrader voor kinderen vanaf de leeftijd rond 8 jaar.

Recent

bottom of page