top of page

Boeken van vroeger #11: De computerheks tovert erop los

Vanaf jongs af aan lees ik veel boeken. Het ene boek las ik uit naar de andere. In de loop van de jaren heb ik veel genres en schrijvers / schrijfsters gelezen. De boeken met een thriller of spanning erin stonden altijd boven aan mijn lijstje. Na al die jaren ben ik benieuwd naar de boeken die ik vroeger las. Daarom ga ik de boeken die ik 10 jaar geleden las, opnieuw lezen en daarover bloggen.

Vandaag heb ik het boek ‘De computerheks tovert er op los’ gelezen van Francine Oomen. Het boek bevat twee aparte delen, ‘Lang leve de computerheks’ en ‘Computerheks in de sneeuw’, die eerder al zijn verschenen. Deze twee aparte boeken zijn samen gekoppeld tot het boek ‘De computerheks tovert er op los’.

In het boek ‘Lang leve de computerheks’ komen we Lot tegen die verliefd is op een jongen haar niet ziet staan, want Lot is te jong. Ze wil dus wat ouder worden. Daarentegen baalt Trix, een oude vrouw in de rolstoel, van haar rimpels en haar rolstoel. Ze wil graag jonger worden. Daarom besluiten Trix en Lot een tovermiddel te maken om hun leeftijd te veranderen. Twee mensen die gaan toveren, waarmee ze natuurwetten gaan veranderen. Loopt dit goed af?

In het boek ‘Computerheks in de sneeuw’ heeft Ursula de heks alle problemen opgelost. Ze besluit met Lot, Trix en Karel te gaan skiën in Hecksbrück. Daar doen er vreemde geruchten de ronde, namelijk dat de Grote Verschrikkelijke Sneeuwpop terug zou zijn. De groep vind het grote flauwekul. Een levende sneeuwpop. Maar dan verdwijnen Karel en Lot opeens. Vinden ze Karel en Lot nog terug? Wie heeft ontvoerd?

Tussen de twee verhalen zijn een aantal spreuken opgenomen. Toverspreuken voor beginnende tovenaars. Hiermee kunnen kinderen net zoals Ursula de heks leren toveren. Ik vind dit een leuke toevoeging aan het boek. Het past precies bij het verhaal en de leefwereld van de kinderen op dat moment.

Beide verhalen zitten boordevol met humor. Het mislukken van toverkunsten is erg grappig om te lezen. De manier van schrijven van Francine Oomen is goed te lezen voor jongere kinderen. Ze maakt gebruik van spanning en eigenaardige personages in het boek. Een boek wat echt aansluit bij jonge kinderen die van lezen houden.

 

Vond je het een leuke blog? Vergeet dan niet op het hartje te drukken, een reactie achter te laten en hem te delen. Tot bij de volgende blog!

Recent

bottom of page