top of page

Blog #6: Altijd een boek bij je

Wanneer ik een keer weg moet met het openbaar vervoer, heb ik altijd een boek in mijn tas zitten. Ik kreeg van vrienden, klasgenoten en andere mensen de vraag. Waarom neem je een boek mee, het is maar een klein stukje. In dat kleine stukje kan je niet toch lezen? Toen ik laatst met het openbaar vervoer zat, werd het mij weer duidelijk.

Als je wat vaker met openbaar vervoer rijdt, bijvoorbeeld met de NS, ken je allemaal wel de frustraties wel. Een trein die veel vertraging heeft. Of überhaupt een trein die niet komt opdagen. Een trein die net voor je neus wegrijdt. Oftewel allemaal vertragingen. Daar hebben we tegenwoordig allemaal last van.

Al die vertragingen heb je liever niet. Maar toen ik met openbaar vervoer met naar huis ging vanuit school, had ik mazzel. Het begon met werkzaamheden. Er reden geen treinen meer van het spoor, waar ik normaal gesproken de trein pak. Ik moest dus door naar een ander station met de tram. De tram reed net voor mijn neus weg. Dus werd het de volgende tram die ik moest pakken. Toen ik eindelijk op het station aankwam, begon de zon schijnen. Heerlijk even die zon, dacht ik. Ondertussen liep ik door naar de NS borden voor informatie over de trein. Mijn mazzel bleek groot te zijn. De komende twee uur reden er geen treinen. Dus dat werd met de bus naar huis. Drie uur later zou ik eindelijk thuis zijn, waar ik normaal gesproken binnen 45 minuten thuis was geweest. Daar ging mijn vrije middag. Ik plofte op de stoel in de bus en pakte wat drinken uit mijn tas. Een beetje moe en zin in de busreis. Tot ik zag dat er een boek in mijn tas zat.

Ondertussen was ik vele bladzijdes verder en bleek ik nog een paar minuten in de bus te hoeven zitten. Een boek kan je busreis altijd weer leuk maken. En daarom heb ik altijd een boek in mijn tas. Het zijn de kleine dingen die het hem doen.

Recent

bottom of page