top of page

Buddyread #3: De aanslag

Titel: De aanslag

Schrijver: Harry Mulisch

 

Waar gaat het boek 'De aanslag' over? Demi: De aanslag speelt zich af in de periode na de Tweede Wereldoorlog, tijdens de hongerwinter. Anton, zijn oudere broer Peter en ouders zijn samen een spelletje aan het spelen wanneer ze opeens zes schoten horen. Een collaborerende politie inspecteur is vermoord. Hun buren slepen het lijk voor het het huis van de familie van Anton. Zijn broer probeert het lijk te verplaatsen, maar dan komen de Duitsers. Anton moet met hen mee. Deze gebeurtenis verandert zijn hele leven en zal hem ook altijd bijblijven.

Kevin: Het boek ‘De aanslag’ gaat over het gezin ‘Steenwijk’ die wonen in Haarlem. Het gezin bestaat uit de vader, de moeder en hun twee zoons. De periode van de hongerwinter is aangebroken. Terwijl het spelletje ‘Mens erger je niet’ wordt gespeeld, worden er zes schoten afgevuurd. Een collaborerende politiechef is vermoord door het verzet. Buren verslepen het lijk tot voor het huis van de familie Steenwijk. De oudste zoon poogt het lichaam alsnog te verplaatsen, de Duitsers arriveren en zijn jongere broer, de twaalfjarige Anton, komt in een Duitse legerauto terecht. Wat er na deze gebeurtenis gebeurd, zal een omenkeer zijn. Wie zijn de hoofdpersonages in het boek? Demi: Er is één echte hoofdpersoon in het verhaal en dat is Anton. Daarnaast speelt Peter, de broer van Anton, op het begin van het boek een grote rol en zijn er meerdere personen die gedurende het boek een (grote) rol spelen.

Kevin: De jongste zoon Anton is de hoofdpersoon in het boek. Wat is het onderwerp van het boek? Demi: Naar mijn mening gaat het voor een groot deel over de drama's die zich tijdens de hongerwinter afspeelden. En dan specifiek over de impact van de aanslag. Daarnaast staat omgaan met het verleden ook centraal.

Kevin: De oorlog staat erg centraal in het boek. De gebeurtenissen in de hongerwinter zullen een grote rol spelen in het verhaal.

Wat vond je van het boek? Demi: Op het begin moest ik even wennen aan de schrijfstijl van Mulisch, maar al snel vond ik het een erg goed boek! De gebeurtenissen zijn zo bijzonder omschreven, typerend voor literatuur natuurlijk, maar toch was dit boek anders dan andere literatuurwerken die ik heb gelezen.

Kevin: Ik vond de schrijfstijl van Mulisch erg tegenvallend. Het was op sommige delen erg literair. Het boek vond ik wel mooi. Wat is je favoriete stuk van het boek? Demi: Ehm lastig, ik denk toch wel de proloog. Het is misschien een beetje moeilijk om te volgen als jongere, maar wanneer je eenmaal begrijpt waar het omgaat, wil je echt verder lezen!

Kevin: Ik vond de proloog erg mooi. Sterk geschreven door Harry Mulisch. Welk deel van het boek vond je minder goed? Demi: Er was eigenlijk geen deel dat ik minder goed vond. Ik denk dat elk deel nodig is om er een kloppend en boeiend verhaal van te maken.

Kevin: Sommige delen waren erg vond ik erg literair. Deze delen vond ik wat minder. Wat vond je van het einde van het boek? Demi: Het laatste gedeelte van het boek was onverwachts voor mij. Maar ik kan er natuurlijk niet te veel over vertellen! En het echte einde (alsin de laatste bladzijdes) was voornamelijk bijzonder!

Kevin: Ik vond het een mooi en onverwachts einde. Zou je het voor een tweede keer lezen? Demi: Ik denk het niet. En dat zeg ik niet, omdat het geen goed boek is. Maar ik lees boeken niet vaak voor een tweede keer. Misschien dat ik het wel nog een keer zou willen lezen als ik wat ouder ben. Waarschijnlijk interpreteer ik de gebeurtenissen dan ook anders.

Kevin: Ik denk het van niet. Ik vond sommige delen van het boek wat lastig lezen. Het is een mooi boek, maar een extra keer zou ik het niet lezen. Voor welke leeftijd is het boek volgens jou geschikt? Demi: Naar mijn mening is dit boek geschikt vanaf vijftien jaar. Maar uitzonderingen zijn uiteraard mogelijk! Het ligt er maar net aan waar de lezer aan toe is.

Kevin: Ik vind het boek geschikt voor kinderen vanaf zestien jaar. Het boek is een literair boek. Ik vind het boek minder geschikt voor de jongere kinderen. Zou je het boek aanraden aan andere lezers? Demi: Ja, dit boek is het zeker waard om gelezen te worden!

Kevin: Ligt eraan welke lezers. Lezers die houden van Beschrijf het boek in één zin of quote. Demi: Je kunt pas iets verwerken als je weet wat je verwerkt.

Kevin: Je weet pas wie je bent, als je jezelf bent tegengekomen. Wil je nog wat kwijt over het boek? Demi: Dit is een erg aangrijpend boek om te lezen voor je literatuurlijst of uit eigen interesse!

Kevin: Een aangrijpend boek over de oorlog.

Recent

bottom of page