top of page

Boekblog #27: Kom hier dat ik u kus

In eerste instantie had ik het boek 'Kom hier dat ik u kus' voor een vriendin geleend bij de bibliotheek. Een vriendin die absoluut geen boekenfan is, maar er toch één moest lezen voor haar literatuurlijst. Het verraste me dan ook zeer toen ze zei dat het zo'n geweldig boek was. Ik had haar op één ander verhaal na nooit zo enthousiast over een boek horen spreken. Ik werd daarom erg nieuwsgierig naar deze roman en besloot deze zelf ook te lezen. Nu weet ik wat deze vriendin bedoelde. 'Kom hier dat ik u kus' is zo goed dat ik teleurgesteld was toen ik het uit had! Het verhaal gaat over Mona en is opgedeeld in drie delen. In het eerste gedeelte maak je haar als kind mee, daarna als twintigjarige en tot slot als dertigjarige. Mona maakt een moeilijke jeugd mee. Haar moeder is veeleisend en sterft als Mona nog maar erg jong is. En haar vader is niet zo spraakzaam. Al helemaal niet tegen Mona. Redelijk snel na de dood van haar moeder krijgt haar vader een nieuwe vriendin: Marie. Hij wilt dat Mona en haar broertje Alexander zich goed gedragen tegenover haar. Maar Mona is soms impulsief en dat wordt haar niet in dank afgenomen. Alexander daarentegen weet altijd precies hoe hij het beste overkomt en met dingen wegkomt. Als Marie en haar vader dan ook nog een kind krijgen samen waar Mona veel voor moet zorgen, wordt het nog zwaarder voor haar. De dingen die Mona in haar jeugd heeft meegemaakt zullen haar haar hele leven blijven achtervolgen. Ze krijgt een baan als dramaturg, maar durft niet voor zichzelf op te komen. Daarnaast krijgt ze een relatie met de bekende schrijver Louis. Of deze relatie haar echter gelukkig maakt, is nog maar de vraag. Ik vind het een zeer aangrijpende roman. Ik voelde zoveel medelijden voor de jonge Mona die geloofde dat zij schuldig was aan dingen en dacht dat ze het verkeerd aanpakte, terwijl ze juist probeerde iedereen tevreden te stellen. Het is daarnaast ook een mooi verhaal. Voornamelijk het einde is kort maar bijzonder. Mona's zoektocht naar wie ze is komt duidelijk naar voren. Dit is een moeilijke zoektocht, waarbij ik soms dacht: verdedig jezelf toch gewoon! Maar voor haar was dat niet gewoon. Ik vind het heel mooi om te zien dat ze uiteindelijk wel erachter komt wat ze daadwerkelijk wilt. Dit is het eerste boek dat ik van Griet op de Beeck heb gelezen. Nu ben ik echter wel benieuwd naar haar andere boeken. Al met al is dit een prachtige roman naar mijn mening!

Recent

bottom of page