top of page

Boeken van vroeger #8: Hoe overleef ik de brugklas

Vanaf jongs af aan lees ik veel boeken. Het ene boek las ik uit naar de andere. In de loop van de jaren heb ik veel genres en schrijvers / schrijfsters gelezen. De boeken met een thriller of spanning erin stonden altijd boven aan mijn lijstje. Na al die jaren ben ik benieuwd naar de boeken die ik vroeger las. Daarom ga ik de boeken die ik 10 jaar geleden las, opnieuw lezen en daarover bloggen.

In deze periode las mijn zus altijd de boeken van HOI, Hoe Overleef Ik, van Francine Oomen. Vele boeken had ik toen al gelezen, maar deze serie had ik nog niet gelezen. Mijn nieuwsgierigheid kon ik niet bedwingen en ik begon met het lezen van de serie.

In het boek maken we kennis met Rosa Ze gaat naar de brugklas en er verandert een hele boel in haar leven. Van stoere achtste groeper wordt je een brugpieper. Ineens heb je 12 leraren in plaats van een. Eerst had je alleen een rugzak gevuld met drinken en brood, nu moet je tien kilo aan boeken meesjouwen. En ook nog eens al dat huiswerk. Een periode waarin er veel veranderd op school, maar jezelf ook veel veranderd. Rosa kan daarover meepraten. Joos, het vriendje van Rosa, zit nog in groep acht. Om hem alvast voor te bereiden e-mailt ze hem survivaltips.

In dit boek komen herkenbare problemen en onderwerpen voor. Zo gaat het over vriendschap, pesten, over lachen en uitgelachen worden. Elkaar na-apen, jezelf durven zijn. Ook zijn er veel praktische tips te vinden in het boek over lastige leraren, zware boektassen, pukkeltjes, eerste liefdes en meer. Een boek vol met handige tips over de brugklas. Tegenwoordig zullen leerlingen eerder een online filmpje kijken met tips in plaats van een boek te lezen. Het boek zal tegenwoordig minder vaak worden gepakt voor de tips dan vroeger.

Francine Oomen schrijft makkelijk, lezende verhalen, doordat ze gebruik maakt van ‘korte’ zinnen en makkelijke woorden. Ondanks dat de tips vaker en sneller online geraadpleegd worden, is het boek het zeker waard om gelezen te worden.

 

Vond je het een leuke blog? Vergeet dan niet op het hartje te drukken, een reactie achter te laten en hem te delen. Tot bij de volgende blog!

Recent

bottom of page