top of page

First but not the last #2: Te waar om mooi te zijn


Te waar om mooi te zijn is een prachtig boek. Het is het debuut van de 20-jarige Roxanne Wellens. Ik had nooit verwacht dat het door zo’n jong iemand geschreven was. Het is namelijk niet zomaar een boek. Te waar om mooi te zijn is één van de meest diepzinnige en mooiste jeugdboeken die ik ooit gelezen heb.

Het boek gaat over de 19-jarige Othello. Als zijn zus Minthe zelfmoord pleegt, valt zijn leven stil. Hij is erg op zichzelf gesteld en denkt veel aan Minthe. Othello denkt terug aan de dingen die zijn zus heeft gezegd en aan wat ze samen hebben meegemaakt. Minthe was iemand die volledig vrij wilde zijn. Het besef dat dit onmogelijk was, kon ze niet accepteren. Othello denkt hier veel over na. Ook leest hij de boeken waar Minthe dol op was. Dan komt hij erachter dat zijn zus een doos met spullen voor hem heeft achtergelaten. Deze doos heeft ze achtergelaten in de kliniek in Zwitserland waar ze zelfmoord heeft gepleegd. Hij besluit deze doos te gaan halen. Onderweg ontmoet hij een bijzonder jongen, genaamd Rowan. Rowan helpt hem de doos terug te vinden. Gedurende deze zoektocht ontwikkelen de jongens een speciale band. Othello’s doel is om met deze doos meer te weten komen over waarom zijn zus zelfmoord heeft gepleegd. Maar hij komt ook meer over zichzelf te weten tijdens de zoektocht.

Zijn gevoelens worden op een ingewikkelde, maar toch intrigerende manier beschreven. Hij heeft veel filosofische gedachtes die de schrijfster op een bijzondere manier weet te omschrijven. Ik vond het een zeer goed en bovenal intrigerend verhaal! Wel moet ik toegeven dat ik van mening ben dat dit niet een boek voor iedereen is. Veel jongeren denken nog niet zo diep na over bepaalde zaken. Dan kan het een lastig boek zijn. Toch is het één van mijn favoriete boeken. Ik vind het erg knap dat iemand zo’n filosofisch en goed debuut kan neerzetten.

Roxanne Wellens is, zoals ik al vermeld heb, pas twintig jaar. De schrijfster heeft haar eigen ervaringen en ideeën ook verwerkt in haar debuut. Ze wilt zelfmoord bespreekbaar maken. Ze weet zelf hoeveel impact zelfmoord op de levens van dierbaren heeft. Drie van haar vier grootouders hebben namelijk zelfmoord gepleegd. Mede daarom pleit Wellens voor meer begrip. Ook de zoektocht naar vrijheid speelt een belangrijke rol in haar boek. Dit is gebaseerd op haar eigen zoektocht naar vrijheid. Vrijheid is een ingewikkeld begrip. Wat betekent het nu eigenlijk? Als je het interessant vindt om daar over na te denken, zou ik het boek zeker lezen. Het is het absoluut waard!

Recent

bottom of page