top of page

Boeken van vroeger #3: Hoe overleef mijn vakantie

Vanaf jongs af aan lees ik veel boeken. Het ene boek las ik uit naar de andere. In de loop van de jaren heb ik veel genres en schrijvers / schrijfsters gelezen. De boeken met een thriller of spanning erin stonden altijd boven aan mijn lijstje. Na al die jaren ben ik benieuwd naar de boeken die ik vroeger las. Daarom ga ik de boeken die ik 10 jaar geleden las, opnieuw lezen en daarover bloggen.

In deze periode las mijn zus altijd de boeken van HOI, Hoe Overleef Ik, van Francine Oomen. Vele boeken had ik toen al gelezen, maar deze serie had ik nog niet gelezen. Mijn nieuwsgierigheid kon ik niet bedwingen en ik begon met het lezen van de serie.

In het eerste boek van ‘Hoe overleef ik’ maken we kennis met Jonas en Rosa. Ze zijn op vakantie op het eiland Corsica samen met hun ouders. Na een paar dagen verzucht Rosa, die zich stierlijk verveelt: ‘O, hoe overleef ik deze vakantie toch?’ Jonas komt met het geweldige idee om een wandeltocht te maken, stiekem met z’n tweeën. Maar als het avond wordt merken ze dat ze zijn verdwaald, hoog in de bergen. Het wordt koud, ze hebben honger en dorst en ze hebben al uren geen mens meer gezien…

In het boek zien we hoe Rosa en Jonas de weg kwijt raken. Samen gaan ze op avontuur, opzoek naar de weg terug. Onderweg maken avonturen mee en leren ze om te gaan met bepaalde situaties.

Het boek ‘Hoe overleef ik mijn vakantie’ is het begin van een reeks boeken vol met tips over bepaalde onderwerpen waar elke tiener te maken krijgt. Zo kunnen de lezers informatie krijgen hoe andere mensen met die situaties omgaan. Het boek is gepubliceerd in 1998, wow, toen was ik net geboren. Ik denk dat ze een van de eerste boeken schreef die de kinderen advies geeft over bepaalde situaties. Tegenwoordig gebeurt veel meer, bijvoorbeeld op YouTube. Ze is daarin echt haar tijd vooruit geweest. Het boek is makkelijk geschreven en goed te lezen voor jonge lezers. Een echte aanrader.

 

Vond je het een leuke blog? Vergeet dan niet op het hartje te drukken, een reactie achter te laten en hem te delen. Tot bij de volgende blog!

Recent

bottom of page