top of page

Interview #3: Eva Burgers

Eva Burgers heeft jarenlang gewerkt als rechercheur op de afdeling ‘zware criminaliteit’. Daarnaast heeft ze gewerkt als journalist voor verschillende kranten en als redactiemedewerker bij een uitgeverij.

Ondertussen heeft Eva vele verschillende boeken uitgebracht. Daarnaast heeft Eva het basisverhaal geschreven voor het RTL 4 programma ‘Kroongetuige’. Dit jaar kwam het boek ‘Complot’ uit.

Over het boek

Dit jaar is het boek ‘Complot’ uitgekomen. Waar gaat het boek in het kort over?

Het boek gaat over Abby. Ze zit op de politieacademie en loopt stage bij de recherche. Thuis gaat het niet zo goed. Haar ouders zijn gescheiden en haar vader krijgt opeens Tinder berichten op z’n telefoon. Abby is er helemaal klaar mee en vertrekt met vriendin Jane voor een paar dagen naar Londen.

En laat dat nou net de stad zijn waar Abby met het rechercheteam een onderzoek draait op de criminele organisatie Red Snake. Nieuwsgierig als ze is, gaat ze de plekken langs waar de criminelen zouden kunnen zijn. Echt slim is het niet want voor ze er erg in heeft, zitten de criminelen achter haar en Jane aan.

Hoe ben je op het idee gekomen voor het boek Complot?

Een combinatie van een zaak die ik zelf heb gedraaid bij de recherche en iets uit de actualiteiten. Helemaal precies weet ik het niet meer. Soms ontstaat een idee gewoon in mijn hoofd zonder aanleiding.

Na het idee, is het tijd om het boek te gaan schrijven. Hoe is het schrijfproces verlopen?

Goed! Ik verzin eerst een verhaal, dat werk ik uit op een A4-tje. Vervolgens maak ik een hoofdstukindeling en werk ik de personages uit. Dan ga ik schrijven. Ik werk erg gestructureerd. Mijn wekker gaat om 07.00 uur. Dan eet ik iets, vervolgens sport ik ongeveer een uur. Daarna douchen en dan aan het werk tot een uur of vijf. Ik spreek ook met mezelf af hoeveel woorden ik per dag moet schrijven. Op die manier is het boek tenminste redelijk snel ‘klaar’, anders duurt het zo lang. Een boek schrijven is al zo’n enorme klus.

In het boek maken we kennis met het Abby die de opleiding doet tot politieagent. Ze komt terecht in een spannend avontuur. Heeft de periode als rechercheur invloed gehad op dit boek?

Ja zeker! De politiewereld is mij bekend dus ik weet goed hoe het er op verschillende afdelingen aan toe gaat. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik merkte dat het schrijven van spannende boeken, mijn voorkeur heeft. Om te lezen niet, gek genoeg. Een thriller lezen doe ik niet snel. Ik houd meer van boeken zoals ‘Het Puttertje’ van Donna Tart. Het boek ‘Wij Leugenaars’ van E. Lockhart vond ik meesterlijk. De boeken van Robert Galbraith (J.K. Rowling) lees ik ook graag (detectives).

In het boek zijn er twee hoofdpersonages, namelijk Abby en Jane. Hoe zijn hun personages tot stand gekomen?

Die ontstaan gewoon ineens. Ik heb een verhaal en daar horen bepaalde personages bij. Ik werk ze wel goed uit op papier. Vaak zoek ik ook een afbeelding van mijn personage. Iemand die erop lijkt. Dat plak ik op grote vellen papier en ik schrijf er hun karaktereigenschappen bij. Op die manier leer ik ze steeds beter kennen.

Worden de personages in het boek gebaseerd op mensen uit je omgeving? Of verzin je de personages helemaal zelf?

Mijn personages zijn altijd gebaseerd op personen uit mijn omgeving of personages uit een film of serie. Vaak hebben de personages karaktertrekken van mensen die dicht bij me staan. Mijn man herkent ook wel eens iets van zichzelf in bepaalde personages

Op de cover van het boek staan twee meiden in London afgebeeld. Waarom heb je voor deze cover van het boek gekozen?

Omdat ik het goed vond passen bij het verhaal. Ik verzin mijn covers altijd zelf en ben ook altijd bij de fotoshoot aanwezig. Mijn modellen kies ik ook zelf uit. Als ik aan een boek werk heb ik allemaal beelden in mijn hoofd. Dat geldt ook voor de cover. Voor mij zou het raar voelen als iemand anders dat verzint.

De titel van het boek is natuurlijk ‘Complot’. Is er met een reden gekozen voor deze titel?

Omdat Complot goed bij het verhaal past. En het is één woord. Dat vind ik voor mijn boeken wel fijn.

In elk boek staat er natuurlijk een onderwerp centraal. Welk onderwerp staat centraal in jou boek?

Het onderwerp is misdaad, omdat mij dat interesseert.

Eerder zei je dat het boek relatief snel klaar was. Hoelang duurde het schrijven van ‘Complot’?

Om het te schrijven een maand of vier maar dan komen de verschillende redactierondes nog.

Inhoud van het boek

Abby zit op de politieacademie. Tijdens de vakantie is komt ze een criminele organisatie op het spoor. Hoe zou jij handelen als je Abby was?

Hetzelfde als Abby alleen zou ik nooit een pand binnen gaan waar een mogelijke criminele organisatie zit. Die nieuwsgierigheid die Abby heeft, heeft iedere rechercheur. Dat heb je echt nodig. Alleen moet je altijd wel om je veiligheid denken en dat vergeet Abby nog wel eens. Maar dat is logisch. Ze is jong en enthousiast.

Abby heeft het in het boek erg lastig thuis. Hoe zou je reageren wanneer je in de situatie van Abby zit?

Ik praat erover. Maar als het me allemaal echt te veel zou worden kan ik me voorstellen dat ik ook op reis zou gaan.

Na het schrijven van het boek, is het boek ondertussen alweer een tijdje op de markt. Is er een stukje die je zou aanpassen of anders schrijven?

Ik zou geen stukje in het boek willen herschrijven.

In het boek zitten erg veel spannende stukjes. Welk deel van het boek vind je het spannends?

Het deel dat Abby het pand van de criminele organisatie in gaat. Dat is spannend omdat ze ieder moment gesnapt kan worden.

Vond je dat stuk ook het spannends om te schrijven? Of vond je een ander deel het leukste, spannends om te schrijven?

Het einde vind ik altijd het leukst omdat daar alle eindjes bij elkaar moeten komen. Heel lastig is dat, maar wel het moment dat er lekker wat vaart in moet komen.

Je zegt dat je het einde het lastige vond om te schrijven. Waarom heb je voor het einde gekozen van het boek, zoals die nu is?

Dat is best lastig te zeggen, eigenlijk. Ik vond het een interessante twist.

Abby en Jane vertrekken in het boek naar London toe. Daar gaan ze achter de Red Sankes aan. Waarom heb je gekozen voor de Red Snakes en de stad London?

Ik kies in mijn boeken altijd voor een plek in het buitenland omdat dat mij het meest aanspreekt (bovendien moet ik daar dan ook research doen ). Ik heb gekozen voor deze criminele organisatie omdat ik zelf veel onderzoek heb gedaan naar dat soort grote organisaties.

Is er bewust gekozen om het boek twee hoofdpersonages, Abby en Jane, te vertellen?

Ik heb niet bewust gekozen voor twee hoofdpersonages. Dat idee is ontstaat in mjn hoofd.

In het boek wordt er vanuit meerdere perspectieven geschreven, zoals Abby, en Morris. Is er met een rede gekozen om vanuit meerdere perspectieven te schrijven?

Omdat je dan meer in het verhaal kan belichten (vanuit diverse hoeken) maar ook omdat het voor de lezer wat afwisseling geeft.

Heb je in het boek een boodschap willen meegeven aan de lezers?

Ik heb geen boodschap in mijn zitten. Ik hoop alleen dat ik jongeren kan laten genieten tijdens het lezen van mijn boeken.

Over Eva Burgers

Ondertussen heeft een veel boeken geschreven. Waarom ben je begonnen met het schrijven van boeken?

Omdat het voor mij al van jongs af aan een uitlaatklep was. Maar vooral omdat ik met verzonnen verhalen het leven mooier, spannender of interessanter kon maken.

Het schrijven was een uitlaatklep voor je. Zijn er bepaalde onderwerpen waar je dan het liefste over schrijft?

Misdaad maar ook de psyche van de mens (en hoe we met elkaar omgaan) vind ik interessant om over te schrijven.

Zoals de meeste lezers van je boeken weten, heb je vele boeken geschreven. Zijn er nog bepaalde doelen die je wil bereiken met schrijven van de boeken?

Ik wil een bestseller schrijven en dan een huis kopen op het Griekse eiland Kreta en ik wil heel graag een boek schrijven zoals Het Puttertje van Donna Tart en boeken zoals Robert Galbraith (detectives). Dat vergt nog wel wat oefening kan ik verzekeren!!

Naast het schrijven van boeken, heb je ook boeken van andere schrijvers en schrijfsters gelezen. Welk boek is je favoriet?

Het puttertje van Donna Tart. Omdat ze prachtige personages weet neer te zetten en een sfeer die ik gewoon voelde. Het is een van de weinige boeken waarbij ik enorm baalde toen ik het uit had.

Vele lezers van je boeken en ik zijn erg benieuwd naar het nieuwe boek van je. Wanneer kunnen we dit boek verwachten? En kun je ons een tipje van de sluier geven over het nieuwe boek?

Het nieuwe boek staat op de planning voor maart 2019.

Het nieuwe boek gaat over drie meiden die in Parijs nogal wat angstige zaken meemaken. Hoofdpersonage Olivia twijfelt over haar relatie met vriend Roan en besluit tot zijn grote wanhoop om een half jaar naar Parijs te gaan. Als ze een baantje vindt in de Parijse boekwinkel Shakespeare and Company en daar bevriend raakt met Susan en Lily, is ze hem al bijna vergeten.

Tot het moment dat ze anonieme berichtjes ontvangt. Als ze ’s avonds op weg naar huis wordt gevolgd, voelt ze zich niet langer veilig. Net als de politie wil ingrijpen, verdwijnt Olivia spoorloos.

Recent

bottom of page