top of page

Literatuur Yeah or neh #1: Het bitterkruid & Het Achterhuis

Op de middelbare school moet je voor Nederlands altijd een verplicht aantal boeken lezen. In de bovenbouw moet je verplicht literatuurboeken lezen. Voor mij is dat ondertussen al een paar geleden geweest. Ik heb veel boeken verplicht gelezen, een aantal boeken lezen mogen kiezen. In deze serie wordt er een literatuurboeken gelezen en bekeken of ik vind dat ik het boek zou lezen voor de literatuurlijst. Vandaag heb ik de boeken ‘het bittere kruid’ van Margo Minco en ‘het achterhuis’ van Anna Frank.

Het bittere kruid van Marg Minco

Het bittere kruid is een boekje over de tweede wereldoorlog. In het boek wordt de vlucht voor het Duitse leger beschreven vanuit het oogpunt van een Joods gezin. Het gezin bestaat uit een ik-persoon en haar ouders. Haar ouders zus Bettie en haar Dave wonen in Amsterdam. De ik-persoon beleeft een heftige strijd om ervoor te zorgen dat ze blijft leven. Ze gaat op de vlucht om niet gepakt te worden. Maar ze en haar familie het overleeft dat is de vraag.

Het boekje in dun boekje. Het onderwerp van het boek is Tweede Wereldoorlog. Margo Minco heeft een zeer realistisch verhaal. Het boek is goed te lezen en bevat vele mooie en spannende scenes. Het verhaal is zo geschreven dat je helemaal meeleeft met de personages in het boek. Binnen een aantal uur had ik het boek uitgelezen en had ook nog met plezier het boek gelezen. Het boek is een echte aanrader als literatuurboek.

Het Achterhuis van Anna Frank

Iedereen is bekend met het verhaal van Anne Frank. In de tijd dat ze zat ondergedoken heeft een dagboek bij gehouden, het achterhuis. Ze hield het dagboek bij van 12 juni 1942 tot 1 augustus 1944. Ze schreef brieven aan zichzelf . Toen ze op de radio hoorde dat alle getuigenissen van het lijden van het Nederlandse volk onder de Duitse bezetting verzameld en openbaar gemaakt moest worden, kwam Anne Frank met een idee. Ze wilde haar dagboek in boekvorm te publiceren na de oorlog. In maart 1945 stierf Anna Frank op vijftienjarige leeftijd in het concentratiekamp Bergen Belsen. De enige overlevenden van de familie, Otte Frank, zorgde ervoor dat het dagboek van zijn dochter gepubliceerd werd. In 1947 verscheen het achterhuis.

Het Achterhuis is een van de mooiste boek geschreven over de oorlog. Het geeft daarnaast ook het meest realistische beeld over de oorlog. Anne Frank beschreef hoe ze de oorlog meemaakte en haar eigen mening erin. Echter denk ik dat dit boek niet geschikt is voor de literatuurlijst. Veel leerlingen willen graag een dun boek lezen. Daarnaast is het een emotioneel en heftig boek. Ondanks dat iedereen het verhaal kent, komt niet iedereen door het boek heen. Het is een mooi boek, maar niet aan te raden om te lezen voor de literatuurlijst. Maar zeker een mooi boek om te lezen in eigen tijd.

Recent

bottom of page