top of page

Buddyread #1: Snitch

In de serie buddyread gaan een aantal bloggers van OpenBooks allemaal hetzelfde boek lezen. Daar geven ze allemaal hun mening over. Samen gaan ze in gesprek over het boek. Deze keer is het boek Snitch van Margje Woodrow gelezen door Demi en Kevin.

Waar gaat het boek ‘Snitch’ over?

Kevin: Het verhaal gaat over Roos en Quinty. Ze zijn al vele jaren bevriend met elkaar. Echter staat deze vriendschap onder zware druk wanneer Fenna bij hen in de klas komt. Quinty kiest voor Fenna en haar vrienden in plaats van voor Roos. Roos voelt zich in de steek gelaten door haar vriendin. Ze reageert heftig op de hele situatie. Dat zien de andere als een heel groot probleem. Roos moet zelfs ritalin gaan slikken, om minder fel te reageren op de situatie. Roos weigert de pillen in te nemen. Toch blijk Roos steeds vaker betrokken te zijn bij ongelukken. Ze heeft de schijn tegen en iedereen verdenkt haar. Uiteindelijk ontdekt Roos wat er daadwerkelijk speelt, maar gelooft iemand haar?

Wie zijn de hoofdpersonages in het boek?

Kevin: De personages zijn Roos en Quinty. Roos wordt beschreven als een agressief meisje. Echter is ze een lieve meid. Alleen heeft ze heel veel last van de pesterijen. Hier weet ze niet hoe ze op moet reageren. Quinty is een meisje dat er graag bij wilt horen. Hiervoor moet ze de vriendschap met Quinty opzetten. Echter vindt ze het lastig om te kiezen tussen Roos en Fenna.

Wat is het onderwerp in het boek?

Kevin: Het onderwerp van boek is in mijn ogen het omgaan met pesterijen, groepsdruk en gebruik van ritalin. De onderwerpen staan in verbinding met elkaar. Deze onderwerpen vormen samen een geweldig boek, als ik het moet zeggen.

Demi: Ik denk dat het boek meerdere thema's heeft: ten eerste het thema pesten en daarnaast het leven met een psychische stoornis. Maar vriendschap is ook een onderwerp dat aan bod komt.

Wat vond je van het boek?

Kevin: Ik vond het een heel mooi boek. In het boek zie heel duidelijk wat de gevolgen zijn van groepsdruk. Margje heeft heel erg mooi beschreven welke gevolgen er kunnen ontstaan wanneer er groepsdruk is. Daarnaast is het boek erg spannend. Het boek is vanaf de eerste pagina een top boek. Het einde was sterk beschreven.

Demi: Wat een fantastisch boek! De opbouw van de spanning is zeer goed, wat het een erg meeslepend boek maakt. Ik kon het in ieder geval niet wegleggen! Daarnaast zijn de emoties van Roos goed omschreven, waarbij je als lezer echt merkt dat Roos het op een gegeven moment niet langer meer trekt. De combinatie van de opbouw van het verhaal enerzijds en de goed omschrijven emoties en gebeurtenissen anderzijds leiden tot een plezierige leeservaring!

Wat is je favoriete stuk vanuit het boek?

Kevin: Ik vond het einde het mooiste stuk. Ik zeg er verder niks over, want dan verklap ik misschien al het einde van het boek.

Demi: Mijn favoriete gedeelte van het boek is een tragische gebeurtenis ongeveer midden in het verhaal waarbij er iets met een klasgenoot van Roos gebeurt. Meer ga ik er niet over zeggen, want anders verklap ik te veel!

Welk deel van het boek vond je minder goed?

Kevin: Er was geen deel in het boek dat ik minder goed vond. Ik vond het een mooi boek.

Demi: Er is eigenlijk niet echt een stuk dat ik slecht vind. Ik vind juist de samenloop van het verhaal erg goed!

Wat vond je van het einde van het boek?

Kevin: Ik vond het einde super geschreven. Als ik iets over het einde ga schrijven, vertel ik misschien over het boek. Dus dat laat ik achter wegen.

Zou je het voor een tweede keer lezen?

Kevin: Zeker. Ik zal het boek zeker nog een keer lezen. Wel moet ik er weer tijd voor gaan vinden, want mijn studie is weer begonnen. Dus dan staat het schrijven van verhalen, bloggen en lezen van boek, helaas, niet op de eerste plek.

Demi: Ik lees niet zo vaak een thriller voor de tweede keer. Wat ik juist zo leuk vind aan thrillers is de spanning en het proberen erachter te komen wie de dader zou kunnen zijn. Als ik dan een thriller opnieuw lees, is die spanning niet echt meer aanwezig bij mij. Soms lees ik thrillers wel twee keer als er een lange tijd tussen zit, maar anders bijna nooit. Dus ik denk niet dat ik dit boek opnieuw zou lezen, maar misschien ooit over een langere tijd wel.

Voor welke leeftijd is het boek volgens jou geschikt?

Kevin: Ik denk dat het boek geschikt is voor lezers vanaf een jaar of twaalf. Het boek bevat wel een spannend verhaal.

Demi: Omdat er toch wel redelijk heftige onderwerpen aan bod komen, denk ik niet dat het geschikt is voor erg jonge lezers. Dus ik ben van mening dat het geschikt is voor lezers vanaf 13/14 jaar.

Zou je het boek aanraden aan andere lezers?

Kevin: Ik zou het boek zeker aanraden aan andere lezers. Het boek is een leuk boek, een spannend plot en een goed einde. Elke thriller fan zal er van smullen.

Demi: Zeker! Zoals ik al zei vind ik het een fantastisch boek met veel spanning en een goede samenloop. Dus ik raad andere jongeren zeker aan om deze jeugdthriller ook te lezen!

Beschrijf het boek in een zin of quote?

Kevin: Je beseft wie je vrienden zijn, wanneer je even een slecht moment meemaakt.

Demi: Hier heb ik wel even over na moeten denken, omdat er toch meerdere thema's aan bod komen. Maar uiteindelijk heb ik voor deze zin gekozen: _Een kat in het nauw maakt rare sprongen._ Waarom? Omdat Roos op een gegeven moment zich niet meer kan beheersen. Ze wordt namelijk zo erg uitgedaagd, dat ze dus "rare sprongen" maakt.

Wil je nog wat kwijt over het boek?

Kevin: Wow, wat is het toch weer een goed boek van Margje. Het boek is zeker een aanrader voor alle andere Young-Adult lezers.

Demi: Alleen dat Margje Woodrow zich naar mijn mening weer helemaal heeft bewezen als goede schrijver! Een topverhaal!

Recent

bottom of page