top of page

Interview #2: Danielle Bakhuis + Uitslag winactie #1


Interview met Danielle Bakhuis

Door: Kevin

Wanneer bent u begonnen met schrijven?

Ik ben begonnen met schrijven toen ik achttien jaar was. Ik begon met schrijven voor tijdschriften, onder andere voor fancy. Vanaf mijn achttiende leefde ik al van de pen. Oftewel ik verdien mijn geld met schrijven. Mijn eerste boek kwam uit op mijn zesentwintigste. Dit was een non-fictie boek. Het was een boek met feitjes over de liefde. Dat is totaal iets anders dan ik nu schrijf.

Waarom bent u journalistiek gaan studeren?

Ik werkte bij het blad ‘fancy’ in Hoofddorp. Daar zeiden ze dat het handig was om journalistiek te studeren, want dan heb je altijd een diploma om op terug te vallen. Met het werk bouwde ik wel ervaring op, maar ik had geen diploma. Een diploma is handig om te hebben. De opleiding ben ik dus naast mijn werk gaan doen.

Voor welke tijdschriften werkt/ heeft u gewerkt?

Ik heb eerste gewerkt voor de ‘fancy’. Dit blad bestaat niet meer, maar het lijkt op het blad ‘de cosmogirl’. Daarna heb ik ook gewerkt voor nickoledeon, die bestaat ook niet meer, guest en ik werk nu voor de cosmogirl en de girls.

(Lachend) De girls is toch een blad, waar jongens alleen de republiek ‘de sekstalk’ uitlezen?

Oh ja, ja dat klopt. De brieven die in de republiek ‘de sekstalk’ staat, zijn dus echte brieven en mailtjes van meiden die om hulp vragen. Het zijn soms echt vragen waar je oren van gaan klappen.

Dat zijn echte de interessante dingen voor de jongens.

Ja, veel jongens lezen de bladen ook, alleen dat soort specifieke republieken. Hier haalden ze de informatie uit over de onderwerpen seks en liefde. Er is wel een verschuiving aan het plaats vinden richting series en youtube. Vroeger kon je deze informatie alleen op het internet vinden.

U zei dat u nog veel artikelen schrijft, wat voor artikelen vind u leuk om te schrijven?

Dat zijn voor human interest interviews. Dat is een mooi woord voor gewonen mensen interviews. Het zijn dus gewone mensen die een verhaal hebben. Bijvoorbeeld iemand die op jonge leeftijd in de schulden zit, iemand die verliefd is op een leraar of iemand die een stalker achter zich aan heeft. Gewone mensen met een bijzonder verhaal. Het zijn soms wel heftige verhalen. Door mijn ‘brave’ leven, haal ik mijn spanningen uit de verhalen van anderen.

Waarom bent u over gestapt naar het schrijven van boeken?

Mijn droom was altijd om een boek te schrijven. voor het schrijven van artikelen heb je een opleiding. Als schrijver heb ie geen opleiding. Je hebt toch baangarantie nodig. Ik vind het schrijven van boeken niet per se leuker dan het schrijven van artikelen. Als ik een boek heb geschreven, vind ik het schrijven van boeken het leukste. Als ik een artikel schrijf over een leuk onderwerp, vind ik het schrijven van artikelen het leukste. Alhoewel…. Nee nou ja, misschien vind ik het schrijven van boeken toch net wat leuker.

Omdat u boek ‘De Eliminatie’ net uit is?

Ja, dat ook. Bij journalistiek werk je in opdracht. Je schrijft een artikel over een bepaald onderwerp. Bij een boek kan je zelf een onderwerp bepalen. Als je een moordscène wilt schrijven, kun je meteen een moordscène schrijven.

Hoe bent u bij het verhaal gekomen van u eerste boek, een boek over liefde?

Een tijdje geleden, toen ik nog bij het blad fancy schreef, mocht ik veel artikelen over de liefde. Ik wilde hier heel graag een non-fictie boek over schrijven. een boek met feitjes. Het is een boek met de situatie van ‘help, ik ben verliefd’ tot de situatie ‘hoe maak ik mijn relatie uit’. Het boek is voor mensen die aan het begin van een liefdesrelatie staat. Dat is voor de een twaalf en voor de andere is het twintig.

Naast de liefde, wat voor thema’s schrijft u allemaal?

Het leukste thema om te schrijven vind ik de werking van groepen, oftewel groepsdynamiek. Dit verwerk ik in elk boek. Ik vind het interessant om te weten waarom mensen anders doen in groepen dan een op een. Mensen reageren in vriendengroepen net een tikkeltje anders. Dat vind ik gewoon fascineert.

Gebruikt u ook het anders reageren van vrienden uit u vriendengroep in u boeken?

Of zijn ze uit de duim gezogen?

Een deel zijn uit de duim gezogen, maar ik gebruik ook dingen die ik zie in de klassen. Als je voor de klas staat, zie je kleine dingetjes die je fascineert. De groepsdynamiek blijft mij integreren.

Hoe komt u op de ideeën van u boeken?

Bij het boek ‘de Eliminatie’ kwam ik op het idee doordat ik in slaap viel in de bus, terwijl ik onderweg was naar schoolbezoek. Toen ik wakker werd zaten er nog maar een paar mensen in de bus. Een oude man, een jonge vrouw met een baby en een man die er heel ziek uitzag. Opeens kreeg ik het idee, ja zo werken mijn hersenen nu eenmaal, wat als we een ongeluk krijgen en ik kan maar een persoon redden. Wie red ik? Dit idee is uitgegroeid tot een boek. Alleen werd het ongeluk geen ongeluk.

En bij u andere boeken?

Bij mijn een na laatste boek, zes seconde, doet een groep vrienden mee met een illegale in elkaar trapspelletje. Ze mogen geld op de grond gooien, soms vijftig euro, maar soms duizenden euro’s. Je mag het geld van de grond rapen, maar dan wordt je door de rest van de groep in elkaar getrapt. Dat is heel bizar, maar dit ik heb uit een clip van Martin Garrix volgens mij. Uit de clip kwam dit idee. Hierin komt de groepswerking weer naar voor. Als je iemand persoonlijk vraagt doe je natuurlijk niet mee, maar wat als al je vrienden meedoen en je gevoelig bent voor groepsdruk. Dan is het weer heel anders.

Leest u ook zelf boeken?

Nee natuurlijk niet. Als ik iets verschrikkelijk vind zijn het boeken …........ Nee, ik lees veel boeken. Gemiddeld lees ik een boek per week. Dat zijn vooral YA (Young Adult) boeken. Het laatste boek was ‘verwoest’ van Margje Woodrow. Ik lees ook volwassenboeken. Ik hou van enge boeken. Als ik op een school ben, vraag ik de leerlingen wat voor boeken ze lezen. Ik wil graag weten wat voor boeken ze oppakken. Zodat ik er rekening mee kan houden.

Heb je ook dingen uit u boeken gebaseerd op een van de kinderen?

Nee, ik baseer geen personages op kinderen die ik ben tegen gekomen op scholen. De dingen die kinderen bezig houdt, gebruik ik als inspiratie voor mijn boeken. Een persoonlijk verhaal gebruik ik dan eerder voor een interview.

Wat is u eigen favoriete boek?

Mijn laatste boek. Die vind ik het beste gelukt. Ik wilde zo graag zo’n soort boek schrijven. eerst twijfelde in nog, maar ik heb het gedaan.

Waarom ben je toch het boek ‘de Eliminatie’ schrijven?

Kinderen houden toch van grote thema’s. ze houden van dingen die ver van hun afstaan maar wel wat van willen weten. Bijvoorbeeld de dood. Die maken ze hopelijk niet (te vaak) mee. Door een boek maken ze er wel kennis mee.

Wat is je favoriete boek?

Dat is een pittige vraag hoor. Het boek ‘Livestream’ van Buddy. Vedder vond ik erg goed. Verwoest van Margje Woodrow vond ik toch ook weer goed.

Wat wil je nog bereiken met schrijven?

Pfff, dat is een waslijst nog. Een verfilming of een serie van een boek lijkt mij heel vet. Een prijs winnen met mijn boek lijkt mij ook heel gaf. Trouwens, misschien ook nog een veel vertaling van het boek ‘de Eliminatie’. Dat lijkt mij nog wel leuk.

Hoe gaat het trouwens met het publiceren van een boek, in samenwerking met de uitgever?

Eerst lever je een concept in en geef je aan hoe lang je gaat doen over het boek bij de uitgever. Als de uitgever het een leuk concept vind, schrijf ik de eerste hoofdstukken. Ik krijg dan een groen licht of rood licht. Als ik groen ligt krijg, dan schrijf ik de rest van het boek. Als het boek af is, komt het bij de redacteur. De redacteur kijkt naar het boek. Die geeft aanpassingen aan. Ik gaf dan de laatste veranderingen aan.

Nu toch nog even naar het boek toe. Wat zou u doen, als u in de bus zat?

Janken, heel hard janken. Paniek, paniek, paniek. Ik ben totaal geen held. Een beetje zoals de violist in het boek, maar doordat ik niet zo’n held ben, zorg ik dat de hoofdpersoon dat wel is. Die doet dingen die ik nooit zal doen.

Als u moest kiezen: Wie is het waard om te blijven leven? Wie zou u vermoorden als u in de bus zat?

Ahh, dat vind ik toch veel te moeilijk. Uhm ja, de personen in het boek zijn mensen voor mij geworden. Dat kan ik niet hoor. Ik pas deze vraag toch hoor.

Zou u ook wachten met de helft elimineren? Of meteen beslissen wie er door moet?

Absoluut wachten. Ik denk wel dat ik ga na een tijdje ga onderhandelen. Natuurlijk zorg ik ervoor dat mensen mij zien, zoals Cleo, de hoofdpersoon, op een gegeven moment doet in het boek.

 

De winnaar van de winactie is @Annette Overvoorde

 

Meer weten over Daniëlle Bakhuis? Neem een kijkje op:

Website: http://daniellebakhuis.nl/

Instagram: @daniellebakhuis

Facebook: @Daniellebakhuis1

Recent

bottom of page