top of page

Boekblog #15: De Eliminatie + Winactie #1

Boekblog

Titel: De Eliminatie

Schrijfster: Daniëlle Bakhuis

Uitgever: Best of YA

Verschijningsdatum: 15 november 2017

Aantal pagina's: 272

​​​​

 

Wie is het waard om te blijven leven?

Daniëlle Bakhuis is geboren op 10 augustus 1982 in Almelo. Ze is dus nu 35 jaar oud. Daniëlle is een schrijfster en journalist. In het interview, na deze boekblog, kun je meer lezen over Daniëlle Bakhuis.

Over de hele breedte van de muur zijn gifgroene letters opgelicht. Met elke tel zwelt het groen feller aan totdat het een zachte gloed de ruimte in werpt en nalaat op op onze gezichten. Ik lees de woorden op de muur één, tien, honderd keer, maar ze krijgen geen betekenis in mijn hoofd. ELIMINEER DE HELFT OM DE ANDEREN TE LATEN LEVEN. Ik kijk naar de andere personen en voel mijn huid in een harnas veranderen. Ik kan niet dood. Ik mag niet dood. Ik heb nauwelijks geleefd. Wanneer de zestienjarige Chleo van Doren wakker wordt in een vochtige garage weet ze meteen dat het mis is. Ze is opgesloten met negen anderen, waaronder een junk, een oude man in een rolstoel en een baby. Elimineer de helft om de anderen te laten leven, luidt de boodschap. Maar hoe overtuig je anderen ervan dat je de moeite waard bent, als je dat zelf eigenlijk niet vindt?

Het boek De Eliminatie gaat over Chleo. Chleo is de ik-persoon in het boek. Het verhaal wordt vertelt door Chleo. Hoe ze in de bus is gekomen, wat er gebeurd in de ruimte waar ze zitten en het einde van het boek worden vertelt vanuit de ervaringen van Chleo. Oftewel Chleo is het centrale punt vertelt.

Wanneer de gifgroene letters op de muren verschenen met de boodschap “ELIMINEER DE HELFT OM DE ANDEREN TE LATEN LEVEN” begint de onzekerheid, spanning en twijfel toe te slaan. Wat doet je in zo’n situatie? Wie kan je vertrouwen? Wie moet er dood? Vanaf dat moment zat ik als lezer in het boek. Wie zou ik elimineren om te blijven leven. Daniëlle heeft in het boek niet alleen de spanning erin gebracht. Ze heeft hierbij een vraagstuk ingebracht waar je over gaat nadenken. Door dit vraagstuk is het boek mij nog tot de dag van vandaag bij gebleven. Als dat lukt vind ik dat knap, want ik heb ondertussen honderden boek gelezen. Ruim vijfenzeventig procent van de boeken zijn mij niet bij gebleven. Dit boek zal het altijd blijven doen.

Ik, als leesfanaat, hou heel erg van spannende boeken. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Ook met deze boeken vergeet ik na een tijd weer het verhaal. Misschien blijft de hoofdlijn erbij, maar daar houdt het ook bij op. Dit boek heb ik ook een tijdje geleden gelezen, maar ik weet nog steeds waar het boek overgaat, waar het omdraait, wie de moordenaar is enzovoorts. Ik kan je het hele boek gaan vertellen. De manier waarop ze het boek heeft geschreven is heel goed.

Terwijl ik het boek aan het lezen was, merkte ik dat Daniëlle een hele fijne schrijfstijl heeft. De zinnen lopen goed in elkaar door. De overgangen zijn fijn om te lezen. Het gebruik van woorden zijn fijn. Samenvattend het is heel fijn om het boek te lezen.

De kaft bestaat eigenlijk uit een muur. Op de muur staat een gifgroene letters. De titel is de gifgroene letters op de muur. Deze kaft wordt gekoppeld aan de muur met de gifgroene quote die het verhaal centraal staat. De cover is eenvoudig, maar het is een geweldig concept. De cover past er precies bij.

Toch is er een minpuntje aan het boek. Toen het boek kwam was ik druk bezig met studeren. Die avond, rond een uur of zeven, was ik klaar met studeren. Ik besloot om toch een paar hoofdstukken te lezen. Een paar hoofdstukken werden toch verruild voor het lezen van het hele boek. Met een diepe zucht sloeg ik het boek dicht. Ik was zo diep in het verhaal gezogen, dat de tijd vooruit was gevlogen. Het was ondertussen half twaalf geworden en ik moest om zes uur de volgende dag weer op. Ik besloot toch te gaan slapen, maar het verhaal bleef maar door mijn hoofd spoken. Wat zou ik doen….. En jawel hoor, die nacht was er weinig nachtrust van gekomen. Oftewel, het enige minpuntje aan het boek is dat het je nachtrust verstoord. Dus lees hem niet in de avond, als je van slapen houdt. En anders, ik had het je toch gezegd.

Mijn conclusie over het boek is dat het een top boek is. Het boek zal mij altijd bijblijven. De manier van schrijven, de kaft, de opbouw, oftewel het hele boek echt een top boek. Ik kan met honderd overtuiging zeggen dat dit een van de beste boeken is die ik ooit heb gelezen. Een pluim voor deze vrouw. Wat een geweldig resultaat. Een echte aanrader voor jong en oud.

En tja… De vraag blijft nog steeds. Wat zou ik doen? Wie zou ik elimineren? Ben ik het dan waard om te blijven leven? Uhm… Is er echt geen sleutel te vinden in het gebouw?

Welke antwoord er ook op de vraag komt, er is nooit een goed antwoord.

 

Op onze facebookpagina @OpenBooks en op onze instagrampagina @Blog_openbooks verloten wij een exemplaar. Wil je meedoen? Kijk dan even op facebook of op instagram voor de voorwaarden. De winactie loopt tot 16 april 12:00. Daarna wordt de winnaar bekend gemaakt.

Recent

bottom of page