top of page

Interview #1: Mel Wallis de Vries bij Shock de musical


We hebben een tijdje geleden gekeken naar de allereerste try out van de musical Shock, naar het boek van Mel Wallis de Vries.

Wij vonden de musical echt heel erg leuk! Iedereen speelt echt heel goed, de liedjes waren mooi en de achtergronden maakten het echt compleet. Het is zeker een aanrader.

We gaan nu wat vragen stellen aan Mel, auteur van het boek Shock.

Kim : Hoe vond je de musical?

Ik vond hem echt heel spannend. Er zaten heel veel enge stukken met geluid en met het glaasje draaien en in dat bos. Je hebt de hele tijd het idee dat er ergens een geest met die stem over het podium zit. Ik vond die stukken met die doeken en die film erachter heel gaaf, dat je niet alleen maar naar het toneel kijkt maar ook echt wel beeld ziet bewegen daarachter. Ik vond hem heel gaaf, echt heel gaaf!

Kevin : Zie je liever een film verschijnen van het boek of een musical?

Dat is meteen wel een moeilijke vraag…

Het is allebei heel leuk. De musical heeft wat kortere lijnen en daardoor kun je er wat makkelijker bij betrokken worden. Een film is natuurlijk ook wel heel erg van ‘wow, wat gebeurt er?’ en ‘wat bijzonder!, maar daar zit je meer vanaf een afstandje mee te kijken.

Xanthe : Als u zelf een rol in de musical mocht spelen, welke rol zou u dan willen spelen?

Jeetje wat een moeilijke vraag. Ik zou denk ik het liefste Lilly willen spelen, want ik vind het heel zielig hoe het met haar gaat en dat ze het gewoon niet meer onder controle heeft in haar hoofd.

Kim : Mocht je zelf helpen/mee bepalen voor het casten van de musical?

Ja, ik heb er bij het casten even bij gezeten. Maar dat was echt zo’n talentenjacht idee, want je zit achter een tafeltje met de regisseur en de producent, en dan komen alle meiden dus echt voor je staan voor de auditie. Ze moeten dan ook gaan zingen want in de musical zitten liedjes en dan moeten ze wel een beetje kunnen zingen. En ik ben zelf helemaal niet muzikaal dus ik zat dan van ‘Ja ik weet het niet…’

Maar je hebt wel snel met de uitstraling van de meisjes een idee of het wel of niet de juiste persoon is. Bijvoorbeeld Dorine (die Emma speelt) was bij de ronde dat ik daar zat erbij en toen had ik meteen zoiets van ‘He, zij heeft een beetje dat zweverige van Emma in zich…’

Maar het casten was echt heel leuk om te doen!

Xanthe : Wat is uw favoriete stuk uit Shock?

Ik denk het glaasje draaien. Ik heb zelf ook een keer glaasje gedraaid. Één ding had ik al min of meer geleerd: je moet het nooit bij jezelf thuis doen , als het dan misgaat zit die geest in jouw huis. Ik had het toen bij een vriendin thuis gedaan, leek me wel zo aardig, dat als het fout ging die geest dan bij haar thuis zou zitten. Ik geloofde er niet zo heel erg in, ik was net zo als Bo zegmaar van ‘Ja, het zal wel..’ maar dat glas gaat dus echt bewegen. Echt heel eng want het gaat uiteindelijk zo snel dat niemand het ook echt kan doen. Het is echt heel eng.

Kevin : Er zijn veel meiden fan van je boeken en meer meiden bezochten de musical Vals. Maar er zijn, naast mij, ook jongens fan van jouw boeken en de musical. Wat vind je ervan dat jongens ze ook graag lezen en de musical bezoeken? Was het in eerste instantie voor meiden bedoeld?

Dat vind ik echt heel leuk. Ik denk dat er meer meiden fan zijn van mijn boeken omdat ik meer meiden in de hoofdrol heb ik mijn boeken. Maar nee de boeken waren niet oorspronkelijk voor meiden bedoelt.

Kim : Help je zelf bij het omzetten naar het script?

Er is wel echt een scenarioschrijver die het script maakt maar ze luisteren wel naar mijn mening.

Kevin : Welk boek vind je zelf het leukste?

Dat kan ik gewoon niet beantwoorden. Dan vraag je me eigenlijk wie van je kinderen vind je het aller-leukst. De ene keer is dat dit boek en de andere keer een ander boek. Er zijn wel boeken die echt heel bijzonder voor me zijn, bijvoorbeeld “Uitgespeeld” omdat dit mijn eerste boek was en “Vals”omdat ik daarmee voor het eerste bij de Jonge Jury heb gewonnen, en dat was een musical en gaat nu een film worden. maar het leukste kan ik gewoon niet kiezen. Ik kan je wel zeggen welke ik het minst leuke vind. Dat is namelijk “Verblind”.

Kim : Verandert er na de try outs nog veel op het toneel?

Er gaat zeker nog wat veranderen, want dit was ook de eerste keer dat ze hem zelf ook zien met techniek, maar de hoofdlijn blijft natuurlijk hetzelfde.

Kevin : Wat is je mooiste ervaring die je door het schrijven van boeken hebt gekregen?

Als ik nu dood zou gaan, dat klinkt ook zo zwaar, zou ik wel hebben gedaan wat ik wilde doen, boeken schrijven. Dat wilde ik als toen ik zes was, dus ja ik ben echt heel blij om nu gewoon mijn jeugddroom te doen.

Xanthe : Krijgt u veel cadeautjes, fanmails en tekeningen?

Ja, en dat vind ik ook echt heel leuk! Waar ik werk heb ik alles ook staan of hangen. Behalve als je het kan eten, dan stop ik het in mijn mond natuurlijk. En ik vind het ook heel erg lief dat mensen de moeite nemen om voor mij iets te kopen of maken.

 

Naast deze blog hebben wij een video erbij gemaakt. Deze is te vinden op de onderstaande locaties:

- Facebook: https://www.facebook.com/BlogOpenBooks/

- Instagram: @kevin.swimming

Meer van Mel of Shock de muscial? Kijk op de onderstaande locaties!

Facebook: https://www.facebook.com/shockthrillermusical/?ref=br_rs

Instagram: @Shockthrillermuscial

Facebook: https://www.facebook.com/Mel-Wallis-de-Vries-374571559292020/

Instagram: @melwallisdevriess

Recent

bottom of page