top of page

Boekcovers #1: De mooiste boekcovers

Als klein meisje vond ik het altijd erg leuk om te lezen. In al die jaren ben ik vele mooie boekomslagen tegengekomen. Het leuk me wel leuk om in deze blog boekomslagen die ik zelf erg mooi vind met jullie te delen, want ook al moet je een boek niet beoordelen op zijn omslag toch is dat het eerste wat opvalt. Als de omslag je niet zo aanspreekt dan ga je het boek toch minder snel lezen. In deze blog ga ik het hebben over de omslagen van redelijk nieuwe boeken. Ik kan me namelijk niet precies herinneren welke boeken ik drie jaar geleden heb gelezen.

B o e k # 1

De eerste boekcover die ik ga bespreken is die van het boek “De zon is ook een ster” van Nicola Yoon. Het boek gaat over de Jamaicaanse Natasha en de Koreaanse Daniel. Doordat Natasha’s vader een fout heeft gemaakt, worden Natasha en haar familie over één dag het land uitgezet. Haar laatste dag brengt ze door met Daniel en ze worden verliefd.

De cover is redelijk vrolijk en ook al lijkt het verhaal misschien erg treurig, het heeft toch een happy-end. (Maar niet wat je zou verwachten, dat verklap ik alvast.) De kleuren passen dus wel goed bij het verhaal. Verder vind ik de textuur ook erg mooi, hoe die draden gespannen zijn en op de een of andere manier doen die draden me denken aan het universum. Dat past natuurlijk weer erg goed bij titel. Natasha houd erg van wetenschap, vandaar de titel.

Kortom, leuk verhaal en een mooie boekomslag die goed past bij het verhaal. Ik heb het boek thuis zelf ook en ik vind het echt een aanrader!

Als je wilt zien hoe de cover is gemaakt, dan kan je even klikken op het linkje hier beneden: https://youtu.be/hk32xz7mRJY

B o e k # 2

Het tweede boek heet “Ik geef je de zon” en is geschreven door Jandy Nelson. Het boek gaat over de tweeling Jude en Noah die eerst heel erg close waren, maar na een tragische gebeurtenis uit elkaar zijn gegroeid.

Wat ik mooi vind aan de cover zijn de vrolijke kleuren en dat de strepen net op stralen van de zon lijken. Ik vind het erg gewoon erg leuk en aansprekend. Er zijn meerdere uitvoering geweest van dit boek, maar deze cover is toch wel echt mijn favoriet. Het boek zelf heeft een prachtig, ontroerend verhaal. Een top boek!

B o e k # 3

Dit derde boek heb ik zelf niet gelezen, maar ik heb het wel zien liggen in de Waterstones in Amsterdam. Het boek is (nog) niet verschenen in het Nederlands dus als je het wilt lezen moet je het wel in het Engels lezen. Het gaat over een meisje genaamd Lucy die zich verheugd had op een “perfecte” zomer, maar als haar vriendje even pauze wil van hun relatie en bij haar moeder kanker weer is terugkomen, is haar zomer verreweg van perfect.

De cover vind ik persoonlijk echt goals. Doordat het geaquarelleerd is, is er een mooie overgang tussen de kleuren en krijg je ook een waterig effect. Super gaaf!

B o e k # 4

Dit boek is ook geschreven door Nicola Yoon. Het boek gaat over Maddy, die niet naar buiten mag. Als ze naar buiten zou gaan, zou ze namelijk dood gaan. Ze leeft samen met haar moeder en haar verpleegster in een speciaal huis. Maar dan krijgt ze nieuwe buren, die een zoon hebben die Olly heet. Langzaam bloeit er wat op tussen Olly en Maddy.. Als je het gevoel hebt dat je dit verhaal ergens van kent, het boek is verfilmd en draait nu in de bioscoop. Misschien leuk om met je vrienden/vriendinnen heen te gaan?

Verder kan je toch niet ontkennen dat deze cover echt super mooi is? Ik vind het leuk dat het zo gedetailleerd is en het is ook gewoon heel mooi getekend.

B o e k # 5

En dan zijn we nu alweer aangekomen bij het laatste boek..

Dit boek gaat over Eleanor, ze is een schuw meisje en leidt een gestructureerd maar eenzaam leven. Als ze op een dag een oude man helpt, verandert haar leven compleet en zijn er veel uitdagingen. Het boek heeft een prijs gewonnen en heeft een mooi verhaal.

Eigenlijk heb ik niet zoveel over de cover te zeggen. Er is net zoals bij “the name they gave us” een mooie kleuroverloop en het ziet er gewoon cool uit.

Ik ben erg benieuwd naar dit boek.

We hebben ze nu allemaal gehad en besproken. Welke cover vond jij het mooist? Laat even een berichtje achter! Ook als je nog een ideetje voor een blog hebt, stuur dan even berichtje.

Renske

Recent

bottom of page